کتاب گران نیست؛ فرهنگ‌سازی می‌خواهد/ ممیزی از شکل سلیقه‌ای خارج شود

0 684

«احمد تهوری» کارشناس نشر در گفت‌ و‌‌گو با آفتاب:

باید ممیزی به شکل اصولی و قانونی صورت بگیرد و از شکل سلیقه‌ای خارج شود. این نکته مهمی است که «احمد تَهَوُری» مدیر روابط عمومی نشر ققنوس می‌گوید.
او البته به تحرکات مثبت وزارت ارشاد در یک سال گذشته هم اشاره می کند و می‌گوید: «خوشبختانه برخی از کتاب‌هایی که در سال‌های گذشته به محاق رفته بودند، مجوز نشرشان صادر شد.»
این کارشناس عرصه نشر، در گفت‌‌ وگو با «آفتاب» بازگشت اعتماد به خوانندگان ایرانی که در دوره گذشته بسیار کم شده بود را در گروی ممیزی اصولی می‌داند: «من معتقدم باید ممیزی جهت کنترل بر آنچه منتشر می‌شود باشد مشروط بر آنکه از سلیقه به دور باشد و صحیح و اصولی صورت گیرد. نباید به صرف ذکر یک کلمه و استنباط شخصیِ ممیز، بخشی از کتاب حذف شود بلکه باید این کار قانونی انجام شود.»
وی ادامه داد: «ناگفته نماند مخالف این نیز هستم که ممیزی به ناشران واگذار شود. عاقلانه نخواهد بود که ناشر، وقت و هزینه کند و ممیز را استخدام کند و به او حقوق بدهد تا او بگوید کتابت نمی‌تواند منتشر شود.»
او در بخش دیگری از سخنانش افزایش قیمت کتاب را به سبب تورم و کاهش ارزش پول ملی دانست و خاطرنشان ساخت: «با اینکه من قیمت کتاب را در ایران، به نسبت کالاهای دیگر، گران نمی‌دانم اما در سال‌های گذشته هزینه‌ها به شدت افزایش یافت تا جایی که حتی قیمت کاغذ به بندی ۱۰۰ هزار تومان هم رسید. اگر فرهنگ‌سازیِ خوانش کتاب، انجام شود مردم برای خرید کتاب، تعلل نمی‌کنند. زیرا با وجود رقبایی چون کتاب‌های الکترونیک و افست شده، نمی‌توان به بازار نشر امید جدی داشت و باید برای آینده آن به صورت جدی برنامه‌ریزی کرد.»
منبع: آفتاب – سرویس فرهنگی
چرا نظرتان را نمی نویسید؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود.
از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید.

enemad-logo