«نه» به جنگ!

0 611

فاطیما احمدی*

نشر «آفتابکاران» از نویسنده‌های معاصر جهان برای نوجوانان دو کتاب با ترجمه ریحانه وادیدار منتشر کرده است: «پکس یعنی صلح» نوشته سارا پنی پاکر، کتاب «جنگی که جونمو نجات داد» نوشته کیمبرلی برو بیکر برادلی؛ هر دو کتاب پیامشان «نه به جنگ» یا «علیه جنگ برای صلح» است؛ چراکه کودکان و نوجوانان امروز صلح می‌خواهند.

سارا پنی پاکر در کتاب «پکس یعنی صلح» دنیای یک کوک و یک روباه را یک بار از زبان پیتر روایت می‌کند و بار دیگر از زبان پکس. «پکس یعنی صلح» داستان پسری است به نام پیتر و روباهش به نام پکس. پیتر پسرکی است که به اصرار پدرش روباهشان را به جنگل می‌برند و آنجا رها می‌کنند. او روباه را از زمانی که شیرخوار بوده به خانه آورده و از او با تمام وجود و علاقه و عشق مراقبت و تیمارش کرده. روباه او را نه‌تنها دوست دارد که عاشق پسرک است. او را می‌بوید و با او بازی می‌کند. زمینه‌ای که سارا پنی پاکر برای روایت این داستان تاثیرگذار انتخاب کرده چیزی نیست جر ظهور جنگی خانمانسوز که توسط سیاستمدارها به کودکان تحمیل می‌شود. پدر دیگر حاضر نیست پکس را در خانه نگه دارد و او را به جنگل می‌برند.

در کتاب «جنگی که جونمو نجات داد» نوشته کیمبرلی برو بیکر برادلی باز محور اصلی داستان هجوم جنگ و مرارت‌های مربوط به آن است که دستمایه نویسنده قرار گرفته است. دختر معلول و نوجوان این قصه چنان مورد ستم و تبعیض و تحقیر قرار می‌گیرد که خواننده نوجوان داستان بدون شک با او همذات‌پنداری خواهد کرد، با او خواهد گریست و با او خواهد خندید و پا‌به‌پای او پیش خواهد رفت. جنگ همواره از آن موضوعاتی است که هرچه درباره معضلات و دستاوردهای منفی آن گفته شود هنوز حرف نگفته درباره آن بسیار است. به‌ویژه جنگ دوم جهانی. با حمله شبانه هواپیماهای آلمانی به لندن، دولت انگلستان تصمیم می‌گیرد برای امنیت هرچه بیشتر کودکان آنها را به شهرهای امن‌تری منتقل کند و برای آنها سرپرستان موقتی غیر از پدر و مادرشان تعیین می‌کند. آدا دختربچه معلولی است که مادرش اجازه نمی‌دهد او از لندن خارج شود اما او با طرح نقشه‌ای به برادر کوچک‌ترش می‌پیوندد و در ادامه آدا با غلبه بر معلولیت خود بسیاری از توانایی‌های خود را به اثبات می‌رساند.

* روزنامه‌نگار روزنامه آرمان – ۱۳۹۷/۰۴/۲۸

چرا نظرتان را نمی نویسید؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود.
از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید.

enemad-logo