دعوت به خواندن داستان‌های نویسنده آفریقایی
چیزی که دور گردنت حلقه می‌زند

چیزی که دور گردنت حلقه می‌زند

0 677

کتاب چیزی که دور گردنت حلقه می‌زند شامل دوازده داستان کوتاه است که بر بحران مهاجرت و ناسازگاری با شرایط جدید، گم‌گشتگی و بیهودگی افراد در بازیافتن هویت خود و فقر و چالش‌های فرهنگی تمرکز دارد. یکی از مهمترین مسائلی که مورد توجه نویسنده است جایگاه اجتماعی و فرهنگی زنان در نیجریه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چیما ماندا نِگزی آدیچی از نویسندگان خلاق آفریقایی است که با مجموعه داستان «چیزی که دور گردنت حلقه می‌زند» نوشته چیما ماندا نِگزی آدیچی با ترجمه سولماز دولت‌زاده در نشر آفتابکاران به مخاطبان ایرانی معرفی شده است. همین کتاب و با همین اسم در سال ۱۳۸۸ با ترجمه زهره فرجی در نشر علم منتشر شده است. با این توضیح که در آن کتاب، تنها ۸ داستان کوتاه از کتاب اصلی ترجمه شده است.

کتاب ​«چیزی که دور گردنت حلقه می‌زند» تنها منبعی است که ادبیات داستانی نیجریه و قاره آفریقا را به ایرانی‌ها معرفی می‌کند. این در حالی است که این نویسنده، چندن رمان و کتاب کودک در کارنامه خود دارد.

سولماز دولت زاده در پیشگفتار این مجموعه داستان می‌نویسد: « آفریقا زادگاه انسان است، با تاریخی هفت‌میلیون‌ساله. چنین پشتوانه‌ای نشان‌دهنده غنای ادبی و فرهنگی این کهن سرزمین است. ادبیاتی که سرشار است از ضجه‌های بردگان سیاهِ به‌زنجیر کشیده شده، آوازهای دسته‌جمعی کارگران مزارع پنبه و غلات، و لالایی‌ مادران که همگی نشان از تاریخ سراسر رنج و تحقیر مردم آفریقا دارد. شعر، ادبیات و فرهنگ این سرزمین وسیع و راز‌آلود چنان‌که باید و شاید به مردم ما شناسانده نشده و کماکان در هاله‌ای اسرار‌آمیز مهجور مانده است.

نویسندگان و هنرمندان افریقایی از دیرباز به صورت شفاهی و بعدتر به صورت کتبی توانسته‌اند هنر و ادبیات خود را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل کنند و سپری باشند در برابر نابودی و فراموش آنچه هویتشان بر آن بنا شده است. در این زمینه، قاره افریقا وامدار قلم نویسندگان و شاعران برجسته‌ای است همچون: چینوآ آچبه نیجریه‌ای، اوکوت پی بیتک اوگاندایی، لئوپولد سدار سِنگور سنگالی، ژان ـ ژوزف راباریولوی مادگاسکاری و بسیاری دیگر که همگی برای مبارزه با استعمار، حفظ استقلال، نفی ارزش‌های غربی، و احیای ارزش‌های فرهنگی، که از حضور و نفوذ استعمارگران غربی مسیری روبه‌زوال را طی می‌کرد، تلاش بسیاری کرده‌اند. هم‌اکنون نویسندگان جوانی هستند که با از سرگذراندن جنگ در آفریقای پسا استعمار تلاش می‌کنند راه استادان خود را ادامه دهند و صدایی رسا باشند برای معضلاتی همچون فقر، مهاجرت و بحران هویت. و بی‌شک یکی از این نوقلمانِ جوان، موثر و جسور بانو چیماماندا نگزی آدیچی است.

آدیچی در سال ۱۹۷۷در نیجره و در شهر انیوگو در خانواده‌ای ایبو چشم به جهان گشود. او پنجمین فرزند از شش فرزند پدر و مادری تحصیلکرده است. پدرش، جیمز نوویه آدیچی، استاد ریاضی دانشگاه و مادرش گریس افوما از نخستین کارمندان زن ثبت در دانشگاه بود.

آدیچی یک سال‌ونیم در دانشگاه نیجریه در رشته داروسازی تحصیل کرد و در این مدت برای مجله کامپس که دانشجویان پزشکی کاتولیک دانشگاه ادراه‌ش می‌کردند، ویراستاری می‌کرد. در نوزده‌سالگی نیجریه را به مقصد آمریکا ترک کرد تا در دانشگاه درکسل فیلادلفیا علوم سیاسی و ارتباطات بخواند.
در سال ۲۰۰۳، موفق به دریافت مدرک کارشناسی نویسندگی خلاق از دانشگاه جان هاپکینز شد و در سال ۲۰۰۸ از دانشگاه یِیل با مدرک کارشناسی ارشد مطالعات هنر و ادبیات افریقا فارغ‌التحصیل شد. آدیچی در چندین دانشگاه کرسی افتخاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها دکتری افتخاری دانشگاه جان هاپکینز است. نوشته‌های آدیچی به سی زبان برگردان شده و در نشریه‌های مختلفی از جمله نیویورکر، گرانتا، فایننشال تایمز و زوتروپ، و نیز «مجموعه داستان‌های برگزیدگان جایزه اُ. هنری چاپ» شده است.

کتاب چیزی که دور گردنت حلقه می‌زند شامل دوازده داستان کوتاه است که بر بحران مهاجرت و ناسازگاری با شرایط جدید، گم‌گشتگی و بیهودگی افراد در بازیافتن هویت خود و فقر و چالش‌های فرهنگی تمرکز دارد. یکی از مهمترین مسائلی که مورد توجه نویسنده است جایگاه اجتماعی و فرهنگی زنان در نیجریه است. شخصیت‌های زن این مجموعه همگی در دیار غربت دلتنگ وطن‌اند و مشتاقانه درپی شناخت خود و پیرامون خود هستند. آن‌ها در مواجهه با غرب، به‌ویژه آمریکا که برای اغلب آن‌ها سرزمین آمال و آرزوهایشان بوده است، دچار سرخوردگی و ناامیدی شده‌اند. نگاه ضداستعماری، خشونت خانواده‌های مردسالار نیجریه، قحطی، جنگ، اوضاع وخیم سیاسی، ناآرامی‌های داخلی و بسیاری معضلات دیگر، که نویسنده به روشنی و باجسارت در این مجموعه داستان آن‌ها را به تصویر کشیده است، از دیگر درون‌مایه‌های کتاب محسوب می‌شود.»

کتاب «چیزی که دور گردنت حلقه می‌زند» اثر چیماماندا نگزی آدیچی، ترجمه سولماز دولت‌زاده، ۳۰۴ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به بهای ۲۲ هزار تومان در بهار ۹۷ از سوی انتشارات آفتابکاران وارد بازار نشر شد.

چرا نظرتان را نمی نویسید؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود.
از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید.

enemad-logo